Feeds:
Berichten
Reacties

Dit heb ik geschreven voor mijn familieblog, maar ik vond dat het hier ook past. Ik ga vlak voor valentijnsdag een leuke workshop organiseren samen met 2 van mijn clienten – een combinatie van Bollywood dansen, een paar gezondheidstips van mij en een lekkere, gezonde apero. Een geweldige gelegenheid om onszelf en elkaar te promoten!

loveyourself.jpg Als een van jullie graag wat zou ondernemen voor een betere gezondheid, maar met mij werken geen optie is (omdat de afstand te groot is – of omdat je me te goed kent om comfortabel vertrouwelijk over diepergaande problemen te spreken), kijk dan eens naar een van deze geweldige collega’s van mij in Nederland:

Coaching2health – Kris Wijkstra uit Appingedam (Gr.), kernpunten: gewichtsverlies, families.

Wolfcoaching – Jeanet Wolf uit de Wijk (Dr.), zowel dietiste als health coach, kernpunten: sport, plantaardige dieten, fibromyalgie en ME

Superfoodmama – Marit Verweer uit Heerhugowaard (NH), kernpunten: jonge kinderen, superfoods

Vertaald en bewerkt van: Koriander, een krachtige ‘superkruid’ dat helpt om chronische ontsteking te kalmeren
en je lichaam te ontgiften van zware metalen.
Woensdag 2 mei 2012 door: Jonathan Benson, stafschrijver NaturalNews

link naar orig. engelse artikel: http://www.naturalnews.com/035741_heavy_metals_cilantro_detox.html

De anti-inflammatoire en ontgiftende kracht van het koriander-blad, wordt enorm onderschat en is tegenwoordig grotendeels onbekend in de Westerse cultuur. Maar als u lijdt aan een chronische ontstekingsziekte, die zich kan manifesteren als artritis, een auto-immuunziekte, hart-en vaatziekten, een ‘mistig’ gevoel in je hoofd, vermoeidheid, en het prikkelbare darm syndroom, en een aantal andere slopende ziekten, dan zou koriander wel eens de natuurlijke oplossing kunnen zijn voor u.

Rijk aan fytonutriënten, flavonoïden, en actieve fenolen, is koriander lang gebruikt door oude culturen om indigestie en andere spijsverteringsstoornissen te voorkomen, en recente studies hebben bevestigd dat het kruid inderdaad helpt verschillende maagkwalen te verlichten. Dr James A. Duke, Ph.D., een gepensioneerde botanicus van het Amerikaanse ministerie van Landbouw (USDA) en auteur van het CRC Handboek van geneeskrachtige kruiden, zegt bijvoorbeeld dat het drinken van een kopje koriander blad thee kan helpen bij allerlei vormen van maagklachten (http://www.globalhealingcenter.com/benefits-of/cilantro).

Korianderblad bevat twee specifieke verbindingen bekend als cineole en linolzuur, die zowel anti-artritis en anti-reumatische eigenschappen bezitten. Korianderblad bevat ook een stof die bekend staat als dodecenal dat twee keer zo krachtig is als de antibioticum gentamicine bij de bestrijding van infecties en het uitroeien van schadelijke bacteriën uit het lichaam. Korianderblad is ook een natuurlijke antiseptisch middel dat kan helpen om wonden sneller te laten genezen, en is een natuurlijke chelator van zware metalen uit het lichaam (dat betekent dat het de metalen bind en samen daarmee uitgeplast wordt).

Het elke dag eten van een paar eetlepels pesto op basis van de koriander (http://www.rawfoodinfo.com/articles/art_cilantroremheavymetals.html), of het innemen van koriander capsules, is in een uitstekende manier om je lichaam te helpen zich te reinigen van giftige zware metalen zoals kwik, arseen en lood. Deze kunnen zich ophopen op meerdere plaatsen in het lichaam als gevolg van herhaalde blootstelling via de voeding en het milieu. Het toevoegen van koriander sap aan een zuiverende koffie-klysma is een geweldige natuurlijke manier om je lichaam te ontgiften van zware metalen (http://www.naturalnews.com/027942_cilantro_heavy_metals.html).

Korianderblad als een natuurlijk ontstekingremmend geneesmiddel
Wat ontsteking betreft, onderzoekers van het All India Institute of Medical Sciences (AIIMS) in New Delhi, India, vonden dat ratten die een poeder extract van korianderzaad voor de behandeling van reumatoïde artritis kregen veel minder zwelling en ontsteking ervaren in vergelijking met ratten die een steroïde behandeling voor de aandoening kregen. Het onderzoeksteam vond ook dat koriander extract gewrichtsontsteking geassocieerd met andere vormen van artritis kan verlichten.

“We hebben dit experiment gedaan omdat we vonden dat korianderblad in de traditionele systemen van de geneeskunde, zoals Ayurveda en Unani, vermeld werd voor zijn ontstekingremmende en anti-reumatische werking”, aldus Surender Singh, co-auteur van de studie die werd gepubliceerd in het Indische Journal of Medical Research. Traditionele Ayurveda en Unani gebruiken immers al lang met veel succes koriander om ontstekings aandoeningen te behandelen (http://www.everydayhealth.com).

Een studie van 2004 gepubliceerd in het tijdschrift Food Chemistry vonden vergelijkbare voordelen voor zowel korianderblad als zaad, maar merkte op dat koriander blad extracten de meest krachtige zijn. Omdat is gevonden dat mensen die lijden aan chronische onstekingsaandoeningen lager-dan-normale antioxidant niveaus hebben, en korianderblad een krachtige antioxidant is, wordt verondersteld dat dit geneeskrachtige kruid ontsteking remt is via de unieke anti-oxidant inhoudsstoffen.

Dus hoe kun je koriander in je eigen dieet integreren? U kunt wat vers korianderblad strooien in salades, stoofschotels en andere gerechten. Gehakt korianderblad smaakt ook geweldig wanneer het wordt toegevoegd in verse salsa en dipsausjes. Ook de toevoeging van een handvol vers korianderblad aan een smoothie (http://mariefrohlich.blogspot.com) of tijdens de bereiding van sap mbv een sapcentrifuge is een optie. Gemalen korianderzaad (in NL te koop onder de naam ketoembar) kan door veel gerechten gestrooid worden, het heeft een milde smaak, en kan ook goed door brood gemengd worden.

Voor nog meer informatie over het gebruik van koriander zie:  http://www.dekooktips.com/warenkennis/kruid-spec/korian.htm

Mijn man vond vandaag een handig overzicht in het nederlands van gezondheidsbevorderende groenten.

Een van de groenten in het lijstje is de aardpeer, waar ik vorig jaar ook al over geschreven heb, en die nu een vast plekje in de hoek van onze volkstuin gekregen heeft. Als voordeel van de aardpeer wordt genoemd, dat het inuline ipv zetmeel bevat. Inuline is een keten van fructose moleculen, wat dus de bloedsuikerspiegel (= glucose) niet doet stijgen. Daar wil ik wel graag de kanttekening bij plaatsen, dat te veel fructose in je bloed ook niet goed is (dan wordt de fructose in je lever namelijk heel efficient omgezet in vet!). Maar waarschijnlijk wordt de inuline in de aardpeer niet zo snel gesplitst en opgenomen, dus een normale hoeveelheid zal voor de meeste mensen geen probleem zijn.  Gevarieerd eten blijft natuurlijk het sleutelwoord:-).

Omega 3 vetzuren in groentes

Ik las net een  artikeltje over omega 3 in veldsla op de groenteinfo site, waar ik een commentaar heb achtergelaten, dat ik hier ook wil delen.

De opmerking over gezondheidsclaim op verwerkte producten is iid zeer van belang, Michael Pollan schrijft daarom ook om producten met gezondheidsclaims op de verpakking juist te vermijden! Daar bedoelt hij natuurlijk dat franse bakje met veldsla niet mee😉.
Wat ik hier nog aan toe kan voegen, is dat de verhouding tussen omega 3 en omega 6 ook van belang is. Omega 6 vind je in veel zaden, omdat het stabieler is dan omega 3 vetzuren. Omdat onze voeding sterk op zaden gebaseerd is (meelproducten), krijgen we daar juist vaak in verhouding te veel van binnen. Voor de verwerkende industrie zijn omega 3 vetzuren lastig, omdat ze de houdbaarheid van producten verlagen. Daarom is ook in groenten in de veredeling onbewust voor een lager gehalte van omega 3 geselecteerd. Ik heb gelezen dat met metingen is aangetoond, dat groentes van oude rassen meestal meer omega 3’s bevatten dan de moderne rassen!

Holistic Health with Aletta

Ik ben weer een paar stappen vooruit in het opzetten van mijn coaching praktijk: mijn eigen webadres, http://www.holistic-health.ch en ook een aparte telefoonlijn: 0041-76-3612232.
Verder ga ik op 3 November samen met Vanessa Gatelein mijn eerste workshop presenteren, Sugar Blues. Heel spannend allemaal!
Verder heb ik een doos appels die we bij mijn opa hebben geplukt en van een vrouw hier in de buurt nog een hele kist appels gekregen,  dus ik ben druk appelsneetjes aan het drogen en appelmoes aan het maken.

Broccoli-oorlog

Een interessante uitzending van HoeZo radio:

Broccoli-oorlog

Kun je groenten patenteren? Als het aan het Britse bedrijf Plant Bioscience
ligt wel. Hun superbroccoli bevat honderd keer meer glucosinaat dan een
gewone broccoli en zou daarmee het lichaam beter wapenen tegen kanker.
Hun patentaanvraag stuitte vorige week op veel weerstand: boeren,
politici, wetenschappers en milieuorganisaties demonstreerden voor het
hoofdkantoor van het Patentbureau in München. De Broccoli-oorlog is
begonnen. Een gesprek met Niels Louwaars van de Wageningen Universiteit, deskundige op het gebied van patenten rond teeltgewassen.

Die superbroccoli helpt natuurlijk zowiezo geen zier, als je verder ongezond eet!

Studie begonnen

Ik ben inmiddels begonnen met mijn opleiding. Daardoor zal ik het komende jaar niet zo heel veel tijd voor deze weblog hebben. Ik heb al wel een eigen IIN Website waarop mijn aanpak als ‘Health Coach’ uitgelegd wordt, en waar ik ook recepten en gezondheidstips deel. Verder heb ik ook een beknopte duitse webpagina

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 75 andere volgers